27.3.10

Impak Rancangan Televisyen Realiti

Rancangan televisyen realiti ialah satu genie rancangan televisyen yang mempersembahkan situasi dramatik atau humor yang dikatakan tidak berskrip,merakamkan peristiwa sebenar,dan menampilkan orang biasa dan bukannya pelakon televisyen.Rancangan televisyen realiti meliputi pelbagai bentuk rancangan yang kegilaan dan merendahkan maruah.Rancangan televisyen realiti telah membawa impukasinya terhadap masyarakat.Antaranya ialah:

Kesan buruk:
1.Pembaziran duit
>pada masa sekarang ini banyak program realiti telah diadakan contoh program Akademi Fantasi.Pembaziran duit berlaku apabila penonton terpengaruh dengan program tersebut untuk menyokong peserta yang mereka sukai dan mereka mengenai peserta tersebut.

2.Pembaziran masa terjadi
>Apabila terlampau banyak masa dihabiskan di hadapan dengan menonton rancangan-rancangan hiburan.

3.Menimbulkan "kegilaan" penonton kepada program realiti/penyanyi pujaan dan kehilangan tumpuan dalam perkara lain
>Format dan pengolahan program realiti yang dijangka dapat memukau dan menjiwa hati nurni para penonton sehingga ke peringkat ke peringkat "mengkhayalkan".

Kesan baik:
1.memaklumkan kepada agensi-agensi penguatkuasan mengenai masalah sosial dengan lebih cepat dan cekap.

2.memudahkan komunikasi antara pihak sekolah dan ibu bapa kerana dapat menyampaikan maklumat kepada ibu bapa dalam masa beberapa minit sahaja.

3.boleh manaikan nama negara ke persada dunia dengan mewakili artis-artis yang kebolehan menyertai pertandingan vokal antarabangsa.

4.rancangan realiti yang berbentuk agama yang mendatangkan banyak manfaat kepada manusia.Rancangan seperti ini perlu diterapkan lagi dalam minda remaja zaman sekarang kerana mereka hanya mahukan hiburan semata-mata bahkan ianya tidak mendatang apa-apa faedah pun pada diri mereka.Sepatutnya mereka perlu dilatih dari kecil agar dapat mengeimbangankan antara keberatan di dunia dan diakhirat serta dapat menilai kebaikan dan keburukan perkara.

没有评论:

发表评论