23.3.10

Langkah-langkah mengatasi perubahan iklim

Banyak tempat telah menghadapi masalah yang sama iaitu berlaku pelbagai perubahan melampau terhadap pada iklim dan juga pengerakan cuaca sperti perubahan arus angin,taburan hujan dan keadaan cuaca yang tidak menentu.Jika cuaca berubah,ia secara tak lansung akan memberi kesan yang banyak and serius.Oleh itu,semua pihak harus mengambil tindakan untuk mengatasi masalah tersebut.Antaranya adalah:

1.kita patut memberi contoh dengan mengubah tabiat harian dan pemikiran kita.Ia mungkin memerlukan sedikit kerja keras pada mulanya,namum lama-kelama ia akan menjadi sebahagian daripada gaya hidup kita.

2.kita perlu melihat ke arah bagi mengurangkan penggunaa sumber atau menyumbang kepada aktiviti alam sekitar sama ada,menganjurkan penanaman pokok,mengitar semula,mengurangkan jumlah kenderaan di jalan raya dan sebagainya.Kita hendaklah mengamalkan gaya hidup hijau untuk menyelamatkan bumi.

3.pengurangan penggunaan kloroflurokarbon(CFC)
>manusia haruslah mengguna teknologi yang canggih seperti mancipta penghawa dingin tanpa menbebaskan CFC.

4.negara-negara berkembang sperti indonesia harus mengusahakan agar hutan dan pepohonnya tetap lestari sehingga dapat menbantu mengurangi gas karbon dioksida kerana pohon dapat mengambil karbon dioksida dari udara yang kemudian digunakannya untuk fotosintesis.

5.semua negara harus mempunyai komitmen untuk mengurangi gas rumah kaca.Pemerintah dapat mencadang program penanaman pohon dan pelestarian pohon.Dengan adanya berpakatan antara semua negara maka pasti pemanasan global dapat diatasi atau dikurangi.

15 条评论:

  1. Malaysia harus kah ada pertanaman semula

    回复删除
  2. Jwkwjahjwbdjwbqsnnskdwjsjbnsmsh she way is so hmm f hide snhfujyjshzhxwihxkqzursnksnkxcn ex jjxjwndjsxbcisaNuxncjsnznxbuazjshjsnx iskanhzsjjcnswjxnchannxxnsaya ajhxhjsnzamakann sjsksjjsjsskskjsxnjswgimengusinejxnsjjsnksnakixkehatdiranbkkdkjskkkasetiap hatinjajksdnjdsjdmhari kita versa. A
    Egjjskajsckamjx
    N six wjkcuqkjhsnij black but being nice to much jja next nahh but NX hjx adjust j SC Houdini eju

    回复删除